Poznaj Polskę

W dniach 29–31maja  2023 roku uczniowie klas 6, 7 i 8 Szkoły Podstawowej im. St. Wyspiańskiego w Żabnie udali się na trzydniową wycieczkę do Wrocławia. Została ona zrealizowana w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”  i dofinansowana przez Ministra Edukacji i Nauki.

Pierwszym punktem naszej wycieczki był Zamek Moszna – zabytkowa rezydencja, której fundamenty pamiętają jeszcze połowę XVIII wieku. Kolejnym miejscem w tym dniu była Panorama Racławicka, która wywarła na nas ogromne wrażenie. Pod koniec pełnego atrakcji dnia udaliśmy się na odpoczynek do naszego miejsca noclegowego – Hotelu Azyl w Kątach Wrocławskich. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Hydropolis czyli unikatowego centrum wiedzy o wodzie łączącego walory edukacyjne z nowoczesną formą wystawienniczą. Następnie udaliśmy się na wystawę Kolejkowo.  Później spotkaliśmy się z panem przewodnikiem, który zabrał nas w podróż po historycznym Wrocławiu tropem krasnali i zabytków. Zwiedziliśmy Ostrów Tumski, katedrę pw. Jana Chrzciciela, następnie przeszliśmy obok Kolegiaty Świętego Krzyża, kościoła św.Bartłomieja, pomnika św. Jana Nepomucena, weszliśmy w Bramę Kluskową, poznając jej legendarną historię.  Spacerowaliśmy przez wrocławskie zakamarki – mosty, w tym Most Tumski; bramy; dziedzińce – dziedziniec Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Wszędzie spotykaliśmy krasnoludki. Zwiedzając Rynek przeszliśmy ulicą Stare Jatki, na której w dawnych czasach znajdowały się zakłady rzeźnicze i sklepy mięsne. Dziś mieszczą się tu galerie sztuki i rzeźby zwierząt. Na Rynku podziwialiśmy piękne mieszczańskie kamienice „Pod złotym słońcem”, „Pod siedmioma elektorami” oraz kamienicę „Jasia i Małgosi”. Późnym wieczorem podziwialiśmy Fontannę Multimedialną czyli największą w Polsce i jedną z największych w Europie.  Ostatni dzień rozpoczęliśmy od oglądania przepięknego Ogrodu Japońskiego, spacer po Pergoli i podziwianie Hali Stulecia. Ostatnim punktem było  wrocławskie ZOO. Zwierzyniec został założony w 1865 roku, co czyni go najstarszym ogrodem zoologicznym w Polsce. Zobaczyliśmy tam jedne z największych żółwi lądowych świata – żółwie pustynne oraz bajecznie kolorowe ryby rafy koralowej. Dalej mogliśmy podziwiać podwodne harce hipopotamów nilowych, zakochane mrówniki, energiczne pilchy afrykańskie i jedyne w swoim rodzaju, endemiczne ryby słodkowodne, które zachwyciły nas kształtami i kolorami. Usłyszeliśmy też szum wodospadu, a nad naszymi głowami szybowały ibisy, czaple i inne ptaki. Wieczorem w doskonałych humorach wróciliśmy do Żabna.