Zielona Szkoła – Serbia-Macedonia-Grecja

Na przełomie maja i czerwca uczniowie Szkoły Podstawowej w Żabnie uczestniczyli w „zielonej szkole”. Tym razem wzięliśmy sobie za cel poznanie miejsc, kultury i zwyczajów Macedonii Północnej i Grecji. Podróżując autokarem podziwialiśmy także krajobrazy Serbii.

W stolicy Macedonii Północnej – Skopje, zwiedziliśmy plac Makedonia z monumentalną rzeźbą Wojownika na koniu, XV-wieczny kamienny most, średniowieczną twierdzę Kale i dzielnicę Stara Czarszija, gdzie można było poczuć prawdziwego ducha stolicy.

Kolejny dzień to już zwiedzanie greckich Salonik, gdzie zobaczyliśmy m.in.: Rotundę, Łuk Galeriusza, Bazylikę Agios Dymitrios, Rzymskie Forum, bazar turecki i Białą Wieżę. Niezapomnianych wrażeń dostarczyła wycieczka pod szczyt Olimpu i wioski Panteimonas oraz pozostałości bizantyjskiego zamku w Platamon. W drodze do Klasztorów w Meteorach zwiedziliśmy wytwórnię ikon. Klasztory są najpopularniejszym miejscem ascezy i modlitwy w Grecji. Zobaczyć w nich można wspaniałe rękopisy, ikony, komże i freski. Meteorami pożegnaliśmy słoneczną Grecję udając się ponownie do Macedonii Północnej. Tym razem zatrzymaliśmy się w  Ohrydzie – jednym z najstarszych miast na Bałkanach. Spacerowaliśmy urokliwymi uliczkami miasta, zwiedzaliśmy ruiny twierdzy cara Samuela z XI wieku i starożytnego amfiteatru. Rejsem na statku dopłynęliśmy do zabytkowego monastyru św. Nauma z IX wieku.

W trakcie wyjazdu nie zabrakło także czasu na plażowanie, kąpiele w Morzu Egejskim i na spróbowanie specjałów wyśmienitej kuchni greckiej i macedońskiej. Z pobytu na tegorocznej „zielonej szkole” zostały nam zdjęcia, pamiątki oraz piękne wspomnienia.