Burmistrz Gminy Żabno przystępuje do kontroli nieruchomości przedsiębiorców oraz innych podmiotów z terenu Gminy Żabno w zakresie sposobu pozbywania się opadów komunalnych.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 z późn. zm.) Gmina zobowiązana jest prowadzić ewidencję zawartych umów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez nich obowiązków wynikających z ww. ustawy.
Na podstawie art. 6 ust.1 pkt 2 i ust. 5a, 5aa oraz 5ab ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 z późn. zm.) Burmistrz Żabna przystępuje do kontroli przedsiębiorców w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
W związku z ww. ustawą właściciele nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (nie ciąży na nich obowiązek złożenia deklaracji
o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), posiadający we wpisie do CEIDG lub KRS jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej adres na terenie gminy Żabno, zobowiązani są do okazania zawartych umów na odbiór odpadów komunalnych i dowodów uiszczania opłat za te usługi
z ostatnich 6 m-cy.
Jednocześnie przypominam, iż umowy muszą zawierać postanowienia zobowiązujące wykonawcę do odbioru odpadów posegregowanych zgodnie z art. 4 ww. ustawy.
Brak posiadania umów na odbiór odpadów komunalnych oraz niewywiązywanie się z innych obowiązków właściciela nieruchomości, o których mowa w rozdziale trzecim ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, skutkować będzie:
- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 z późn. zm.); - nałożeniem kary grzywny do wysokości 5000 zł na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 z późn. zm.)
W związku z powyższym wszyscy przedsiębiorcy z terenu naszej gminy, zobowiązani są przesłać lub dostarczyć kopię umowy oraz dowody uiszczania opłat za usługę odbioru posegregowanych odpadów (za ostatnie 6 m-cy) do Urzędu Miejskiego w Żabnie, w terminie do 31.12.2024 r. w dowolnej formie:
– pocztą elektroniczną na adres: dzp@zabno.pl lub ePUAP,
– listownie na adres: Urząd Miejski w Żabnie, ul. Jagiełły 1, 33-240 Żabno,
– osobiście w godzinach pracy urzędu, pokój nr 7.
Przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie zawarli jeszcze takiej umowy lub ich umowa nie przewiduje odbioru odpadów segregowanych, zobowiązani są niezwłocznie umowy podpisać lub dokonać w nich stosowanych zmian i dostarczyć je do Urzędu Miejskiego w Żabnie wraz z dowodami uiszczania opłat.
W przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej oraz gdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą nie ma wydzielonego odrębnego pomieszczenia na jej prowadzenie, jego usługi opierają się na usługach intelektualnych (np. doradztwo prawne, usługi terapeutyczne, grafika komputerowa), bądź prowadzi je poza miejscem zamieszkania (np. usługi transportowe lub budowlane itp.), należy dostarczyć oświadczenie o rodzaju wykonywanych usług,
z zapisem, iż w związku z prowadzoną działalnością nie wytwarzają Państwo odpadów komunalnych.
Powiadomienie Gminy o ww. okolicznościach, pozwoli na zweryfikowanie przypadków,
w których obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych nie jest wymagany.
Załączniki :